Januari 2022: Rödluvan och Vargarna

Kostymdesign för Rödluvan och Vargarna av Angela Carter. Projektet var en del av mina studier vid Stockholms Konstnärliga Högskola. I sammarbete med min klasskamrat Karla Hübbe (inriktning scenografi) utformade jag ett gestaltningsförslag och kostymdesigner för de olika rollerna. Projektet var utformat att gå till ett skisstadium utan att därefter repeteras eller sättas upp.

A lineup of eleven digital character illustrations. The first four are adults of varying ages in animal masks, the next two are women in chunky knit garments in red, after that is Red Riding hood in pastels, finally four young teenage men in blues and greens. All except the women in knit have distinctly early 2000s garments.

Karaktärer från vänster till höger: Rödhaken, Haren, Kråkan, Räven, Mamma, Mormor, Rödluvan, Varulven, Varg 1-3

Gestaltningen utformades som en uppsättning riktad mot ungdomar i högstadiet och gymnasiet. Mycket av vårt fokus låg på att vara i konversation med Carters sjuttiotalsfeminism och följa upp på de frågeställningar pjäsen har om samtycke, uppväxt och genus, med hänsyn till deras utveckling in i modern tid. Vi förlade pjäsen till 2003 och kostymen är i många fall hämtad direkt från tidens ungdomstidningar. Pjäsen har en materiell realism men är förhöjd i andra avseenden; originalmanusets skogsdjur blir här de anonyma vuxna som rör sig i Rödluvans samhälle. Vargarna är Varulvens killkompisgäng. Olika sorters masker används för att utforska det utforskande av en vuxenroll unga människor gör. Klädmärken har en stark närvaro men alla logotyper är fiktionella.

Researchmaterial inkluderade bland annat Katarina Wennstams Flickan och Skammen och Stefan Krakowskis Incel, ungdomsmagasinen Frida och Kamratposten, och musik från Avril Lavigne, Britney Spears, Tori Amos, Crazy Town och Korn.